Khamis, 20 November 2008

Ekonomi KIta Sekukuh KLCC.... sebelum dilanda gempa bumi

Sebelum tuh...

AHAHA TERGELAK AKU....


Ringgit jatuh paras terendah dua tahun (UTUSAN MALAYAU)

KUALA LUMPUR 19 Nov. - Nilai ringgit hari ini terus merosot ke paras terendah dalam tempoh dua tahun berikutan belian kukuh mata wang dolar Amerika Syarikat.

Paling ketara, mata wang tempatan itu diramal bakal kembali berada di paras RM3.80 untuk sedolar AS iaitu paras ringgit ditambat sebelum kerajaan menarik balik pada Julai 2005.

Ketika pasaran ditutup, ringgit hari ini, diniagakan pada paras 3.6050 berbanding sedolar Amerika Syarikat (AS).

Pakar Ekonomi Kanan Bank Islam (M) Bhd., Azrul Azwar Ahmad Tajudin berkata, penyusutan nilai ringgit berikutan 'ledakan' (explosion) pusingan kedua krisis kewangan global baru-baru ini.

''Ini kerana, masih terdapat tanggapan daripada para pelabur bahawa dolar AS berdaya maju untuk mengawal kegawatan ekonomi.

''Keadaan itu juga disebabkan oleh aliran keluar portfolio dalam pasaran saham dan bon di rantau Asia yang tidak menentu," katanya.

Beliau bagaimanapun berkata, ringgit bukan sahaja lemah berbanding dolar AS tetapi nilai mata wang rantau Asia dan Eropah turut mengalami masalah yang sama.

Sementara itu, Penganalisis Teknikal Pasaran Universiti Multimedia Malaysia (MMU), Nazri Khan berpendapat, kelemahan ringgit berbanding dolar AS bukan disebabkan oleh kelemahan ekonomi tempatan tetapi lebih kepada keengganan mengambil risiko untuk memasuki pasaran di seluruh dunia.

''Sentimen kejatuhan ringgit ini hanya bersifat sementara kerana apabila krisis kewangan kembali pulih, mata wang negara akan stabil semula.

''Pada dasarannya, ekonomi negara mampu menahan krisis kerana rizab negara masih kukuh dan pinjaman tidak berbayar (NPL) masih lagi rendah,'' katanya.

Nazri, bagaimanapun menambah, ringgit dijangka diniagakan rendah sehingga paras 3.800 dalam tempoh tiga hingga enam bulan lagi.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ko ni sejak bile lak nak jadi penganalisis ekonomi... huuuuu.. sejak2 ilang kawan semua jawatan ko pegang..... WOOOOOOOOOOOOOOOO

nana berkata...

tipu la...huhu

skudeng